Гей, в таборі
Остодорі!..
У 1935 році я перейшов вчитися у школу ім.
Маркіяна Шашкевича у Львові. Жив у бурсі Малої семінарії на вулиці
Сикстуській, 39, а до школи ходив через тодішній Єзуїтський парк. Дуже
любив в свобідний час забігти до «Сокола-Батька» на вулиці Руській,
де й почув про діючий пластунський табір.
Під час відвідин батька, який мешкав в селі
Петранки Калуського району, попросився до пластунського табору в
Карпати. Тато з ким-то переговорив і після закінчення навчального
року повідомив, що мене записали у табір «Остодір». Яка це була для
мене велика радість! Пішли ми з батьком в крамницю десь за
університетом, і там мені придбали пластунську форму, беретку,
черевики-бергштайгери, наплечник, свисток. З тим і повернувся в свою
Петранку, щоб чекати дня виїзду.
Їхали ми фірою на станцію вузькоколійки
біля Рожнятова. Трохи почекали на поїзд. Маленький локомотив
тягнув за собою вагони-льори, на яких стояли довгі дерев'яні лавки,
заповнені дітворою і дорослими. Гамір, спів, крик. В Рожнятові сіло
ще кілька хлопчиків, пам'ятаю братів Гошовських, Горникевичів,
Вітовських.
Погода гарна, швидкість поїзда
невелика, старші зіскакували і йшли пішки. Час від часу
зупиняємося на місточках, щоб локомотив набрав води і дров, їдемо
поруч з Лімницею, гори стають щораз вищими. Передають, що
проїздимо «Сокіл». Робимо зупинку, частина старших хлопців
висідає. Ще кілька хвилин їзди, поворот направо: ми на Остодорі. В
таборі формують гуртки по 12-15 хлопців, приділяють до нас братчика
Романа Саєвича. Той виводить нас на поляну біля кухні, де під
копицею сіна споживаємо свою першу вечерю.
В потічку миємо їдунки, а вода
карпатської річки холодна, отже, щоби вимити товщ, треба добре
натерти піском. Зрештою, братчик Роман перевірив їдунки і горнятка,
вистроїв нас і повів у табір. Стежкою від кухні біля вузькоколійки
піднімаємося вверх, десь метрів двісті, і заходимо в казковий
будинок. Це двоповерховий, в гуцульському стилі дім, навкруги на
першому поверсі оточений ґанком. Перед будинком площа з щоглою
посередині для прапора. Заходимо в свою кімнату, друг Роман
пояснює про порядки, яких треба дотримуватися.
За годину сурма і команда на збірку.
Роман Копач обходить гуртки, приймає звіт. Команда «Струнко!»,
доповідь коменданту, зачитують перший приказ, співаємо гімн «Боже
великий», розходимося по кімнатах. Засинаємо дуже скоро.
...Пішли цікаві, веселі таборові дні. Їх
було 26. І так не хотілося і хотілося додому. Щось таке рідне
лишилось на остодорівських плаях.
Таборові справи
Різні були дні, дощ і сонце, веселе і
сумне, але попри все лишався строгий порядок.
Ранком вставали, помились, обов'язково
чистили зуби. Гарячу воду приносили кожний день чергові з кухні.
Рано на молитву на майдані стаємо чотирикутником. Гуртковий звіт,
черговий братчик звітує коменданту табору новиків, читають приказ,
призначають черговий гурток, який несе варту на стійках, на кухні.
Інші гуртки проводять заняття, вивчають історію України,
знайомляться з природою Карпат, з правилами туризму, розкладання
вогню в дозволених місцях, правилами особистої гіґієни, вивчають
пластунські пісні.
Наш братчик, Роман Саєвич, знайшов
недалеко від табору гарну лісову поляну, де ми в погоду проходили
навчання. Часто ходили купатися на річку Лімницю. День так
заповнений, що ми не відчували його плину, тільки вечірня збірка
заганяла в постіль. Дні летіли, як стріли. Один на другий ніколи не
був подібний. Але хіба в Карпатах є однакові дні?
Вечором приказ готовитися до походу.
Перший мій похід — на гору Багонку. Зранку братчики перевіряють
всіх, дивляться, щоб не було хворих, роздають провіянт, воду,
необхідні речі в поході і ночівлі, палатки, альпенштоки, казани.
І нарешті, йдемо, співаємо, нам нелегко, але бадьоро:
Друга чета, чета крилатих,
Перед веде вона всім юнакам!
Вона не любить скарг, ні жалів
І сміло піде навстріч ворогам!
Булава — це провід наш,
Булава для юнаків.
В таборі йде нам так любо час,
Лунає грімко спів.
Братчики страшенно перевантажені, бо
нам в наплечники положили символічно дрібниці. А найважче несуть
на собі: шатра, казани, сокири, пили і все необхідне. Кожні п'ять
кілометрів відпочинок п'ять хвилин.
Нарешті досягаємо вершини гори.
Знаходимо старі воєнні окопи з Першої світової війни,
напіврозвалені землянки, могили, багато патронів. Виходимо на
стару воєнну дорогу з кругляка. Відпочинок, напинаємо намети.
Збираємо дрова, варимо обід. Навкруги маса чорниць, всі
вимальовані ними. Після ночівлі другою дорогою повертаємо
задоволені додому. П'ять днів табору, а тоді новий похід на Високу,
на Ігровище, на Сивулю...
Чергуємо по табору
Після приказу зранку один з гуртків, а
було їх 12, заступав на чергування. З першого року я був гуртковим, а
у відсутність братчика мені приходилося самому вирішувати
багато питань: кого післати на кухню, розподілити стійки, ранком
принести гарячу воду, скласти звіт під час ранішньої збірки, підняти
і опустити разом з братчиком прапор.
На кухню завжди були добровольці, хоча
годували добре і заохочували до репетки. Молоко весь час, бринза,
сир, все свіже. Продукти через день-два привозили на ручній дрезині. І
там командував Роман Копач-Слонь. Ще їх з дрезиною не видно, тільки
чути з-за повороту, а голос Слоня вже командував.
Стояти на стійці цікаво. Ми зупиняли
всіх чужих, свистком визивали гурткового, а він вже дозволяв пройти
на територію табору чи ні. Якщо виникало непорозуміння —
викликали братчика. Стійковий мав палицю, нею перегороджував
чужим дорогу і свистів. Більш всього гостей траплялося зі сторони
Підлютого.
Ніколи не забуду, як наші стійкові
зупинили полковника Андрія Мельника і сотника Івана Чмолу. Про них
ми знали з розмов, що вони до нас мали завітати, а тут самі
появилися. Наші чемно зупинили їх, відсалютували, а коли я
прибіг, стійкові доповіли, кого задержали. Я після того провів їх
до коменданта табору. Стійкових відзначили в приказі.
День чергування. Всі в гуртку одягнуті в однострої, почувають себе на певній висоті. За три роки таборів в Карпатах не пам'ятаю ніяких серйозних порушень, всі були слухняні і чемні, жили одним спільним духом.
Пригадую, як вже вечером на чергуванні
визиває внутрішній черговий. З мойого гуртка стоїть і плаче Орест
Фільц, бо йому з носа пішла кров. Ми його скоренько обмили, положили
холод, звільнили від чергування, і наступного дня Орестуньо забув
про свою біду. Лікар про нас піклувався, важив, обмірював,
вислуховував. Ми всі прибували на вазі, а родичі з того були дуже
раді. Особливі емоції виникали тоді, коли черговий затримував
своїх родичів. Ми його негайно міняли, а радісний ентузіязм,
мабуть, залишився на все життя.
Дні свят і зустрічей
Свято випадало двічі на день — це
підняття і спускання прапора. У 1936 році прапор був у нас
синьо-жовтий, в 1937 — зелений, бо польська влада заборонила
національний стяг. Оскільки синій і жовтий кольори після з'єднання
дають зелений — тому зробили такого кольору прапор. У 1938 році —
знову синьо-жовтий, а внизу зелений, як прапор українських
пластунів.
Неділя розпочиналася із збірки, потім
маршували до церкви в село Підлюте. Після Служби Божої ішли в село
Осмолоду, заходили в господарство. Кожний рік провідували нашого
національного героя і митрополита Андрея Шептицького. Він з
кожним особисто говорив, розпитував, хто звідки, знав багатьох з
наших родичів, яких вивчив і вивів в люди. Кожний одержував святий
образок з підписом митрополита. Перебував він все літом у своїй
резиденції, побудованій з карпатського тису і кедру, ліси яких
були на горі Яйце біля Осмолоди.
Повертаючись з Підлютого і Осмолоди,
на правому березі ріки Лімниці часто зустрічалися з загонами
гарцерів. Хоча в нас з поляками були натягнуті стосунки, наші
братчики закликали не допускати ексцесів. Зрештою, все обходилося
несподівано добре. Коли ми йшли і зустрічалися з їх загоном, то
вони розступалися, стояли на боках і вітали: честь! Ми проходили і
кричали: Слава! Слава!
Сутичок між нами не було ніколи.
Кожний рік перебування в Остодорі
відвідували Сокіл. Там було менш комфортабельно, як у нас,
палатковий табір розташований на високій скалі, біля підніжжя якої
— невелика площа, поруч — вузькоколійки. На скалі доволі високо
викутий тризуб. У 1938 році в період нашої зміни там були дівчата. І
соколи, і остодорівці — це в більшості львів'яни, менше було з
Дрогобича, Стрия, Станиславова.
Поблизу Сокола, в бік Остодора, над
Лімницею стояла скальна стіна, на якій був вибитий польський орел.
Скільки пам'ятаю, він ніколи не був цілий, під ним внизу все валялось
багато каміння.
Перед закінченням табору проводилися
спортивні змагання, ми їх дуже любили, і тому добре готовилися до
них і виставляли кращих в команди. Були і змагання туристичні,
наприклад, хто краще одним сірником зможе запалити вогнище. Для
цього треба було добре знати всі примхи карпатської деревини.
Великою імпрезою ставала прощальна
ватра. Декілька днів перед нею в навколишньому лісі гуділи голоси
Слоня, нашого Романа Саєвича (до речі, його сина тепер ми часто
бачимо диктором американського телебачення) і других братчиків,
які допомагали нам збирати дрова і будувати високу ватру.
Запалювати ватру доручали кращим пластунам. Вогонь був великий,
горів цілу ніч. У 1937 — 1938 роках ватри робилися і на відкриття
табору і піддержувалися через увесь період зміни до останнього
дня. Від них запалювались прощальні ватри.
Ми прощалися до зустрічі нового
таборового життя, одержували нагороди, зірочки срібні і золоті.
У мене золотих було три. Сподівався, що дальше буду таборувати на
Соколі, але прийшов 1939 рік.
Правда, ще були попереду табори, але
колимські. Недавно я був в Осмолоді, проходив по знайомих місцях.
Пізнав відбудовану віллу митрополита Андрея. Все останнє
сплюндровано, де-не-де по фундаментах можна догадатися про те, що це
були людські оселі. Спалено Остодір, дім панства Дунайських, де
завжди гостили нас медом зі своєї пасіки. Знищено все, що
нагадувало наше пластове карпатське життя...
Ігор Дякон, м. Гребінка на Полтавщині