Старий Орел
ДО ПИТАННЯ САМОВИХОВНИХ ПРОЦЕСІВ,
ЗОРЕМА В ПЕРІОД НОВАЦТВА
(Продовження)
Григорій Ващенко
(1878 — 1967)
Григорій Ващенко, видатний педагог,
народився в с. Богданівка на Полтавщині. По закінченні духовної
семінарії працював учителем на Полтавщині. Згідно з його
прагненням до священичого сану навчався в Богословській академії в
Москві. Закінчив її в 1903 р., але, розчарований неприємними
стосунками, повертається в Україну, де продовжує свою
педагогічну працю, студіюючи при тому ще педагогіку та
психологію. У 1918 р. стає доцентом у Полтавському університеті.
Переслідуваний через підозріння в націоналізмі, був змушений
податися на Захід, оселився в Людвіґсфельді, біля Мюнхену,
Німеччина, де й помер в 1967 р.
Із багатої науково-літературної
спадщини варто виховникам прочитати такі праці: «Виховний ідеал»,
1950, і «Виховання волі і характеру», 1957, в другій частині якої є
написаний розділ про «Виховання і самовиховання».
Педагогічне мислення Г. Ващенка:
«Виховання можна визначити як
формування особистости людини з метою наближення її до більш-менш
чітко визначеного виховного ідеалу. Кожен народ, кожна епоха мали
й мають свій виховний ідеал, бо без нього неможливе саме
виховання»... «Виховання, як і всяка дія, спрямована до певної мети,
мусить мати свій плян і систему»... «Справжнє виховання мусить
охоплювати собою весь період розвитку дитини, починаючи з
раннього дитинства»... Виховний процес має двосторонній характер і
включає в себе педагога і вихованця або групу вихованців. Яке
відношення кожної з цих сторін? «В педагогіці існує два напрямки:
перший — авторитарне виховання, в якому педагог має активну ролю,
а вихованець пасивну, а це ускладнює уроблювання характеру; другий
— вільне виховання, в якому виховник створює для дитини відповідні
умови її розвитку, оберігаючи свободу вияву, а це сприяє
формуванню характеру». «Основною рисою характерної, вольової
людини є здібність ставити перед собою чітко визначені завдання і
здійснювати їх, незважаючи на всі перепони»... «Виховання і
самовиховання, як елементи єдиного виховного процесу, мають
різну ролю в різні періоди життя вихованця. Чим молодший останній,
тим більшу ролю в формуванні його особистости має виховання і меншу
самовиховання, і навпаки, чим старший вихованець, тим більшу ролю в
його розвитку має самовиховання. Але ці обидва елементи мусять
входити в процес формування особистости».
Г. Ващенко у своїх працях порушує
виховні питання, придатні для вжитку у вихованні дітей і молоді в
організаціях. Підкреслює важливість знання психології дітей і
юнацтва у виховній праці.
«Служба Богу і Батьківщині, як основна
життєва мета української молоді, визначає її риси волі і
характеру, що потрібні для осягнення мети». Бажані риси волі і
характеру української молоді такі:
1) ідеалістично-релігійний
світогляд,
2) любов до Батьківщини.
Г. Ващенко в окресленні ідеалу
людини висловився так: «Традиційним ідеалом треба визнати той, що
витримав іспит історії, найбільш відповідав психології народу та
його призначенню, увійшов у психіку народних мас, відбитий у
народній творчості і в творах кращих мистців і письменників, що стали
духовними провідниками свого народу». («Виховний ідеал», с. 112).
Василь Сухомлинський
(1918 — 1970)
Видатний педагог-гуманіст, письменник і
мислитель совєтської дійсности. Народився в с. Василівка на
Кіровоградщині. Закінчив Полтавський педагогічний інститут в 1938
р. Його учительську працю перервало призвання до військової служби.
У боях його важко поранено. По вилікуванні продовжував
учительську працю, а з 1948 р. став директором Павлиської школи, якою
керував до кінця свого життя. Він підніс цю сільську школу на рівень
одної з найкращих у Радянському Союзі. Велика педагогічна
спадщина Сухомлинського має багатоаспектний характер. У творенні
виховної системи він брав до уваги педагогічні ідеї видатних
західних педагогів, засвоюючи все краще і переосмислюючи до
сучасних потреб, а також народну педагогічну мудрість,
переказуючи народні казки, леґенди і т.ін.
Педагог уважав, що основним обов'язком
учня є навчання як активне, ідейне громадянське його буття. Великий
наголос клав на вирощування людини, на виховання всебічно
розвиненої особистости, громадянина Батьківщини. Багато уваги
присвятив справі колективного виховання, розв'язуючи важливі
теоретичні і практичні проблеми радянської педагогіки.
Тримаючись осторонь від питань суті радянського виховання дітей і
юнацтва, корисним буде для виховників познайомитися з багатими
міркуваннями Сухомлинського про освіту, освіченість, про
виховання, а зокрема самовиховання.
Згідно з переконанням Сухомлинського,
«світ вступає у вік Людини. Більше, ніж коли б то не було, ми
зобов'язані думати тепер про те, що ми вкладаємо в душу людини.
Знання відіграють надзвичайно важливу роль у формуванні
морального обличчя. Але треба сказати, що в системі загальної
освіти недооцінюються знання, безпосередньо пов'язані з душею
людини, з формуванням її переконань» (т.ІV/533). «Для кожного
вихованця найвищою цінністю світу повинна бути людина. Одним з
найважливіших наших правил виховання є таке: в роки дитинства,
отроцтва, ранньої юности якомога більше духовних і фізичних сил
вкладати в людину» (т.ІV/517). «Не можна ні на хвилину забувати, що
освіченість — це одна з найскладніших граней всебічного розвитку
особистости. Без освічености, без міцних знань, без багатої
розумової культури і різнобічних інтелектуальних інтересів
немислимо в наш час підняти людину на високу сходинку моральної
гідности» (т.І/204). «Самоосвіта — це не механічне поповнення знань,
не замкнутість і відірваність від людей, а живі людські
взаємовідносини... Суть їх має полягати в обміні знаннями,
вміннями. Передаючи свої знання людям, людина пізнає іншу людину і
себе. Інтелектуальні почуття при цьому тісно переплітаються з
почуттями моральними: людина переживає в собі зародження
почуття обов'язку перед людьми» (т.IIІ/426-427).
Сухомлинський приділяє багато уваги
питанню праці. «Народна педагогіка вчить: з того часу, як дитина
навчилася нести ложку від миски до рота, вона мусить працювати. Це
мудре правило ми намагаємося здійснювати в тій тонкій сфері
виховання, де людина, пізнаючи світ, виділяє в ньому себе як
суспільну істоту, буття, щастя, добробут якої залежні від того, які
матеріальні цінності вона створює для інших людей, як самим своїм
життям допомагає іншим людям жити» (т.І/506). «...Батьки передають
заповідь народної педагогіки: бережіть створене дідами й
батьками, дорожіть їхньою працею» (т.І/506-507). «Радість праці — це
передусім радість подолання труднощів, горде усвідомлення й
переживання того, що ось ми, напружуючи фізичні й духовні сили,
вийшли переможцями, піднялись на вершину, до якої довго прагнули»
(т.І/496). Але — «треба духовно підготувати вихованців до праці, яка
матиме яскраве громадянське звучання. Треба очистити юне серце від
усього випадкового, скороминущого... Треба допомогти кожному
знайти себе, виявити себе в улюбленій праці, оволодіти
необхідними знаннями й уміннями, стати майстром» (т.ІІІ/577-578).
«Праця — це також сфера розкриття особистости, самоутвердження,
самопізнання і самовиховання» (т.ІV/622).
Василь Сухомлинський був незвичайно
працьовитою людиною, видатним педагогом, його
науково-публіцистична спадщина дуже велика, а твори його видано
53 мовами світу. Він створив педагогічну систему, в центрі якої
знаходиться дитина, що має стати справжньою Людиною. Приділив
багато уваги таким питанням, як народження громадянина, повага до
жінки — дівчини, матері, формування особистости, моральне,
фізичне, естетичне та інше виховання.
Підсумки
В Україні за княжих часів виховання, з
виїмком монастирського, мало більше м'який характер з основним
виховним засобом «поучення». Пізнішими речниками теорії
вільного виховання були видатні педагоги: Ян Амос Коменіюс,
богослов з Моравії (17 ст.), що вказував на потребу багатогранного
і багатосенсорного у ситуаціях свободи виховання, де було би
багато веселости, задоволення, починаючи вже з ранніх років.
Інші педагоги наголос клади на інші аспекти: на природне
виховання із переживанням — Ж. Ж. Руссо, француз (18 ст.), та
Й. Песталоцці, швайцарець (18 ст.); на ігри та дитяче діяння з ранніх
років життя у формі дитячих садків — Ф. Фребель, німець (19 ст.); на
«автоедукацію», що поєднувала б самоосвіту і самовиховання у
свобідному діянні — М. Монтессорі, італійка (20 ст.).
В Україні не бракувало видатних діячів
чи педагогів, що популяризували виховно-самовиховне питання.
Гр. Сковорода (18 ст.) пропаґував самопізнання, щоб цим духовно
пробудити український народ. Т. Шевченко (19 ст.) поширював ідею
освіти як фактора поступу і культури, зачинаючи від дошкільного і
позашкільного виховання. Закликав до перевиховання суспільства,
а зокрема жінок. К. Ушинський (19 ст.) обороняв принцип народности в
шкільній системі навчання, підкреслюючи необхідність навчання
рідною мовою, а також наголосив важливість гри в розвитку дитини.
Софія Русова (19-20 ст.) приділила багато уваги дитячим садкам і
позашкільному вихованню. Григорій Ващенко (20 ст.) накреслив
виховний ідеал, бажані риси волі і характеру української молоді.
Згідно з його педагогічним мисленням, виховання і самовиховання
— це елементи єдиного виховного процесу. В. Сухомлинський (20 ст.)
створив систему навчання і виховання в т.зв. «Школі радости», в якій
діти набували знання і вміння, уробляли характери, щоб стати
Людиною. Серед безлічі порушених практичних питань варто
поцікавитися його думками про становлення моральности,
народження громадянина, про дівочі й жіночі проблеми.
Вільне виховання відповідає
найважливішим потребам сучасности, зокрема тепер у ситуації
докладнішого вивчання функціонування дитячого мозку та загалом
з докладнішим ознайомленням з розвитковими процесами дітей, яких
зараз телевізорні програми та електронні іграшки стали пристрастю.
(Далі буде)