Старий Орел
ДО ПИТАННЯ САМОВИХОВНИХ ПРОЦЕСІВ,
ЗОКРЕМА В ПЕРІОД НОВАЦТВА
(Продовження)
Карль Ґустав Юнґ (Carl Gustav Jung,
1875 — 1961)*
Не можна не згадати при
обговорюванні питання самовиховання творців доглибинної
психології, а це: Зіґмунда Фройда (1856 — 1939), австрійського
психіятра, засновника психоаналітичної школи, та її учасників —
Альфреда Адлера (1870 — 1937), австрійського психіятра, та Карля
Ґустава Юнґа, що відійшли по короткому часі від Фройда, бо не
погоджувалися з його сексуальною концепцією мотивації
(репресивні інфантильні статеві імпульси) й створили свої школи:
Адлер — індивідуальної психології, а Юнґ — аналітичної
психології, що її згодом переназвав на школу комплексної
психології, якої завдання було не лише використовувати для
лікування психічних проблем, а й також для розвитку особистости
шляхом індивідуаційного процесу. Саме й ця можливість була
причиною, що зумовила дещо більше написати про Юнґа.
Карль Ґустав Юнґ,
світової слави психолог, психіятр і автор численних праць,
народився в Кессвіл, Швайцарія, 26.VІІ.1875 р., у родині пастора.
Медичні студії закінчив на Університеті в Базель і став працювати
психіятром на Університеті в Цюріху. Його «асоціятивний тест»
придбав йому світову славу і відкрив йому шлях викладача в різних
країнах світу. Одержав чимало почесних докторатів, вкл. із ЗСА.
Знайомство з Фройдом не тривало довго, він відійшов від його
психоаналітичної школи, створив школу аналітичної психології або
комплексної психології. Юнґ досліджував питання несвідомости в
европейців та в примітивних народів під час своїх подорожей до
Африки, ЗСА та інших країн. У результаті його дослідів утвердилася
його думка, що крім особистої несвідомости існує ще колективна
несвідомість (міти, архетипи і т.п.), що релігія є потребою людини.
Юнґ поклав в основу «аналітичної психології» два принципи: 1)
принцип психічної суцільности і 2) принцип психічної енерґетики
(психічну енерґію він назвав лібідо). Під «сукупністю» слід розуміти
з'єднання частин в одну цілість, творчу синтезу, самореґулюючі
системи. Психічну суцільність можна осягнути шляхом розвиткового
психологічного діяння, що Юнґ назвав його «індивідуаційним
процесом», який став основним положенням його вчення.
Індивідуаційний
процес, шлях розвитку й назрівання, зумовлює можливість розгортання
і формування індивіда в аспекті суцільности, самореґулювання і
компенсацій. У процесах назрівання психе збагачується змістом
через поширення її поля свідомости, що інтеґрує несвідоме, яке
може бути усвідомленим. Індивідуаційний процес проходить двома
великими етапами, а це: першої половини життя та прибл. по
сороківці другої половини. Юнґ порівняв індивідуаційний процес з
колуванням сонця по небі. Ранком зачинає воно підноситися все вище,
а потім хилиться до заходу й зникає за горизонтом. Раннє піднімання
сонця — перший етап життя, а сонце на небосхилі — це другий етап. Юнґ
мав на увазі цілий індивідуаційний процес, але інтенсивно
досліджував проблеми другої половини життя, а його учні та інші
накреслили питання першої половини життя, поділивши її на дві
фази.
Перша фаза
індивідуаційного процесу проходить у ранньому дитинстві,
приблизно до 3-го року життя, в якому починає
викристалізовуватися особистість як результат «первісної
психічної єдности» мати-дитина. У цій фазі закономірного
назрівання дитина набуває перші необхідні сенсорні, моторні,
вербальні, пізнавальні, емоційні та адаптаційні ступені розвитку,
що уможливлюють примітивне функціонування дитини в родинному
колі.
Друга фаза першого
індивідуаційного етапу відбувається в юному віці, у віці
адолесцентів. Психолог Блос (Peter Blos, The Adolescent Passage, 1979),
дослідник юного віку, уважає його незвичайно скомплікованим та
дуже важливим у розвитку особистости, бо в ньому відбувається
основна перебудова «я» та його остаточне формування.
Інтервалізований інфантильний об'єкт (батьки) затрачується, що
зумовлює депресивний настрій, реґресію та дезорганізацію «я»,
згодом реорганізацію, пересунення психічної енерґії з
батьківських об'єктів на ровесників, спортивних та інших зірок,
героїв. Шляхом прогресивного зрізничкування приходить до розлуки
з батьками з метою бути незалежним, творчим, що й є кінцевим
результатом другої фази назрівання особистости.
Другий великий етап
індивідуаційного процесу виявляє багато ускладнень по
сороківці. Саме тоді людина старається шукати і знайти нові
вартості та нову ціль у житті, зокрема, коли людина нагло
усвідомлює собі порожнечу по розлуці із своїми дітьми тощо.
Індивідуаційний процес є проспективним методом, який має на меті
включити та пов'язати разом усі можливості чи багатства нашої
психе, щоб досягти психічну сукупність індивіда, іншими словами,
стати повноцінною людиною. Бути сукупним — значить примиритися з
тими всіма аспектами нашої особовости, яких ми не брали до уваги, а
вони в більшості є нижчої якости.
Індивідуаційний
процес описують часом як психологічну мандрівку, в часі якої
мандрівник / мандрівниця найперше зустрічає свої тіні, неґативний
аспект особистости, і вчиться жити з цими темними, іноді жахливими
рисами індивідуальности. На другій зупинці мандрівник /-ця стають
віч-на-віч з такими психічними зображеннями (зелєнбільд) як аніма
згл. анімус, які репрезентують гетеросексуальний аспект нашої
психе і формують свідому настанову в цьому напрямі, поширюючи і
збагачуючи цим свідомість нашої особистости. На третьому постої
мандрівник
/-ця зустрічає старого мудреця, що репрезентує первісне
необмежене знання згл. маґна матер, велику землю-мати, яка
репрезентує холодну речеву дійсність природи. Ця кінцева зупинка
на індивідуаційному шляху є рівнозначна з завершенням
формування особистості, із станом, в якому свобідна, здорова,
оновлена людина стає справжньою індивідуальністю, але не
індивідуалістичною.
У Цюріху створено
К.Ґ.Юнґ Інститут, де зацікавлені вивчали аналітичну психологію, де
відбувалися дискусії видатних учених з різних країн, на якому й я
під час моїх студій у Цюріху мав нагоду прослухати ряд викладів.
К.Ґ.Юнґ був одружений з
Еммою Равшенбах, мав одного сина та чотири дочки. Жив недалеко
Цюріху над Цюріхським озером, був фізично активним — плавав на яхті,
любив плавання в озері, мандрівки по горах і т.ін.
Пояснення важливіших понять,
ужитих Юнґом
Психе — суціл усіх
психічних процесів, свідомих і несвідомих. Є динамічна, постійно
діюча, самореґулююча.
«Я» — це комплекс
розумових зображень, що творить центр свідомости, «зміст
свідомости».
Свідомість — функція,
яка пов'язує психічні змісти з «Я».
Несвідомість —
частина психе, що складається із зовсім незрізничкованих змістів.
Діти зачинають своє
життя у несвідомому стані і вростають у свідомий стан.
Особисте несвідоме —
все ще забуте, витіснене із свідомости, підсвідоме різнородне
сприймане, подумане чи відчуте.
Колективне несвідоме
— це могутня спадкова суміш досвідних якостей, здобутих у людському
розвитку, наново відтворена в індивідуальній структурі.
Архетипи —
успадкований спосіб думання, зумовлений досвідом даного народу,
його культури, що знаходиться у несвідомості індивіда, який
контролює спосіб сприймання світу. Архетипи є зображеннями у
колективній несвідомості (основні: персона, тіні, анімус і аніма,
старий мудрець, Мати-природа).
Комплекс — група
психічних асоціятивних другорядних диспозиційних і навколишніх
компонентів, зібраних кругом ядра (що знаходиться в несвідомості).
Комплекс є частинно несвідомий, а частинно свідомий, автономний,
емоційно насичений.
Джон Ґарднер (John W. Gardner)
Відомий педагог, проф.
Станфорд університету в ЗСА, між іншими працями є автором праці
«Самооновлювання — індивід і самооновлена суспільність» («The
Individual and Innovative Society», 1963), в якій автор опрацював питання
самооновлювання суспільства. Його думки про самооновлення
індивідів, виголошені на Конференції на Гаваях, ЗСА, поміщено в
журналі футурологів («The Futurist», 6/1996). Цікаво буде
ознайомитися з мисленням Ґарднера стосовно самооновлення.
Багато людей
перестало навчатися; вони функціонують на нижчому рівні свого
потенціалу, попали в пастку нерухомо зафіксованого мислення і
звичок. А люди середнього віку й старші можуть втішатися навчанням,
бо воно не є притаманне лише молодим. Автор закликає: вчися ціле
своє життя. Вчися з твоїх помилок. Коли Тебе навістило якесь лихо,
запитай себе: що воно старається навчити мене? Ми вчимося в часі
праці, вчимося від своїх приятелів, родин, інших. Речі, що ми
вчимося в дорослому віці, це не лише для набування інформацій чи
вмінь, а й здібности не вступати самодеструктивну поведінку,
самозвинувачування і т.п., це найбільше отрутне з наркотиків.
Життя є безконечним
розгортанням, безконечним процесом самовідкриття. У процесах
розгортання суттєві є два аспекти: саморозвиток і самопізнання, а
при тому ще й шукання значимости. У стійких періодах буття
значимість була підтримувана в контексті зв'язної суспільности і
традиційно приписаних зразків культури. Тепер не можна
розраховувати на жодну таку спадщину. Значимість у житті треба
створювати шляхом зобов'язання стосовно релігії, етичного ладу,
праці, близьких осіб. Люди кожного віку потребують мати
зобов'язання поза собою і значимість, що зобов'язання підтримує.
Рід особистого зобов'язання є сильним елементом в самообнові.
Іншими складниками самообновлювання є спонука і ставлення до
майбутности.
У питанні
організаційного обновлення Ґарднер виходив із формули: ріст,
занепад, обновлення. Загально говорячи, обновлення в результаті
нововведення відбувається в основному двома способами. Перший:
дія нововведення починається з проблеми, що її слід розв'язати, або
з кризи. В організаціях менше поступових людина, що робить внесок
для нововведення, натрапляє на опірність її керівників. А тому, що
вона розбиває статус кво, її дехто називає контроверсійним
характером. Другий спосіб здійснюється в організаціях з постійним
оновлюванням. «Постійно обновлююча організація не є та, яка
переконана в тому, що вона втішатиметься вічною молодістю», але
та, що усвідомила собі факт старіння і намагається протидіяти
цьому. У наслідку опірности до нововведення організація стається
менше поступливою, збільшує бюрократичні правила, виявляє
змістовну і методичну заклопотаність, що веде до організаційної
сенільности. Здорові організації із сильною традицією і свободою
мають у тямці думки, що організації є створені для людей, а не люди
для організацій, і винагороджують обновиків. Люди мають свої
індивідуальні потреби, і вони не можуть почуватися, як ґвинтик у
машині, бо тоді стаються пасивними, бездумними виконавцями
препрограмових завдань.
Виховання в аспекті
обновлювання є суттєве для росту організації. Альтернативою для
індоктринованої молодої людини із своїми зафіксованими
переконаннями є розвиток вмінь, ставлення, розумових навичок, які
будуть корисні в нових ситуаціях. Виховання повинно відбуватися
в аспектах змін і багатогранности. Цікаві міркування Ґарднера
стосовно молодих. Вони не асимілюють вартостей своєї групи
вивченням слів (правда, справедливість і т.ін.) і їх дефініцій. Вони
засвоюють ставлення, навички, спосіб судження, а також набувають
піснями, розповідями, іграми та іншим. Молоді потребують бачити
зразок для ідентифікації. Першим завданням в процесах обновлювання
в моральній сфері є складна конфронтація ідеалу і дійсности, правил
і практики. Моральний лад не є статичний, є атрибутом
функціонуючої суспільної системи. Пропозиції для молодих —
постійно поновлювати якості в їхній поведінці, поновлювати
моральний лад і суспільність, щоб вона постійно оновлювалася своїми
членами на добре чи на зле. І таким чином оновлення суспільности
відбувається новими лідерами, виразниками нових ідей.
Рід Ларсон (Read Larson)
Дослідник
феноменології щоденного життя написав статтю «Шукання за
самопізнанням» («The Search for Self-Knowledge Enters a New Era») у
збірнику «Велика трансформація» («The Great Transformation», Ed. Edward
Cornish, Bethesda, MD, 1983), накреслив нову фазу в намаганнях пізнати
самого себе. У минулому люди старалися здійснювати самопізнання
шляхом рефлексії та іншими роздумами над своїм душевним станом.
Тепер методи самопізнання посилилися модерною технологією, що
ефективніше перевіряє наші фізичні і психологічні стани,
зумовлені нашими свідомими чи підсвідомими емоціями.
Дослідники стежать за змінами в метаболізмі, в пружності м'язів, в
настрої та за іншими показниками станів буття протягом доби.
Для оцінки
психологічного стану є суттєві два виміри: перший — емоційне
благополуччя, а другий — розумове діяння. Здатність успішно
функціонувати є залежна від самопізнання, і то не лише від
постійних рис характеру, але також від деяких аспектів щоденного
буття, як стрес, сон, добовий ритм і т.ін. Прикладом такого
обстежування та дослідження є праця астронавтів у космічних
просторах. Вони обмотані дротиками / дротяним обладнанням для
помірів: для пр. темп серця, тиск крові, метаболічні дані і т.ін., що є
дуже важливі для якости фізичного і психологічного
функціонування, для визначення кількости енерґії для праці.
Комп'ютер, який змінив
наш стиль буття, і в цьому випадку є до використання. Комп'ютерні
аналізери можуть передбачати зміни підставових станів на 5-10 год.
Здатність
зосереджувати увагу і бути продуктивним залежить від координації
тіла і розуму. Душевне і фізичне благополуччя залежить від
біологічних і психологічних компонентів, що творять цілість.
Важливим завданням, на
думку автора, є пізнати своє власне обмеження.
(далі буде)