Обговорення
книжки Розмарі Портман
«Ігри і забави проти аґресії»
з прикладами забав, проведених під час семінару 30 травня 2002 р.
Книжка Розмарі Портман
потрапила в мої руки зовсім випадково. Однак вже на початку, коли я
до неї заглянула, зрозуміла, що прочитаю її. В часі читання щораз
більше я втягалася в зміст, можливо, тому, що пропоновані авторкою
вправи і забави видались драмою в найчистішому вигляді — а це те, що
цікавить мене вже віддавна. Окрім того, тематика книжки незмірно
цікава і актуальна — в світі, що нас оточує, ми зустрічаємось
щоденно з різними проявами аґресії, від якої не звільнені жодні
середовища. Аґресивну поведінку зустрічаємо всюди навколо себе —
вдома, на роботі, на вулиці, серед дорослих і дітей. Не всі ми
розуміємо те, що аґресія — це не тільки бійки, напади чи інші
випадки, аґресія може бути також виражена словом, поглядом чи
жестом, навіть думкою — і в такій формі є не менш грізна і небезпечна.
Маємо робити все, щоб зменшити аґресивну поведінку (хоч цілком
виключити її з життя неможливо), а це можна осягнути тільки тоді,
коли чітко пізнаємо причини і механізми її появи, а також всі
способи загнуздання власних емоцій.
Ця книжка значно
поглибила мої знання, розвинула мене і подала нові думки для праці
з дітьми. На її основі я зможу збагатити свої засоби праці власними
творчими формами і допомогти моїм колегам, що також мають в групах
вразливих чи аґресивних дітей.
В першому розділі
книжки читача впроваджено в тему дитячої аґресії. Авторка бачить її
причини в змінних умовах суспільного життя (менші родини, слабші
зв'язки між людьми, а як наслідок — скромніші можливості здобування
суспільного досвіду дітьми), а також в помилках, що чинять дорослі,
які мають вплив на виховання малої людини. Неправильними, згідно з
авторкою, є педагогічні дії, ціль яких — віднайти гармонію через
уникання конфліктів замість їх розв'язання, а також реакція
середовища на аґресивну поведінку (суспільство засуджує її,
відповідає тим самим або відкидає). В свою чергу особа, потрактована
як аґресивна, сприймає відповідь середовища як додаткову загрозу,
що замість виправлення поведінки веде до появи нових станів аґресії.
Іншою небезпекою, що про неї говорить авторка, є факт, що в нашій
культурі аґресія, зокрема у хлопців, дуже часто нагороджувана, як
постава «справжнього мужчини» — прикладом можуть бути, між іншим,
численні повідомлення спортивних репортерів, що заохочують
футболістів до «більшої аґресії», коли загрожує програш, звідти бійки
і авантюри, притаманні передусім хлопцям і молодим чоловікам.
Авторка висловлює
думку, що перемагання аґресії і вибухів злості потрібне, однак
повинно бути вповні свідоме, проваджене за допомогою
педагогічних засобів, і не може мати за ціль відівчити дітей від
виражання роздратування, що є станом величезної внутрішньої
напруги. Бо відомо, що придушення в собі емоцій є ризикованим
кроком, що може некорисно відбитись на здоров'ї дитини, натомість
уміле передавання їх оточенню, без взаємного ранення і кривдження,
може принести користь обом сторонам. Р. Портман робить підсумок, що
для того, аби так діялось, діти повинні отримати педагогічну
допомогу від дорослих.
В черговому розділі
авторка описує значення інтерактивних вправ і забав як
педагогічного допоміжного засобу — вони дають можливість
конструктивно перемагати роздратування і аґресію, полегшуючи
дітям осягнення різнорідного досвіду з собою самим і з іншими
людьми. В часі гри діти можуть виразити свої потреби і почуття,
чинити згідно з власним вибором, не боячись наслідків своїх вчинків,
а також долати закорінені взірці поганої поведінки і набувати
вміння, необхідні для суспільного співжиття. Для цієї цілі найбільш
надаються суспільні забави, в яких немає перемоги і програшу,
отже, нема в них місця на змагання, що викликає сильну психічну
напругу. Авторка характеризує їх особливими навчальними цілями:
1) спостереження і
виражання аґресивних почуттів,
2) розпізнавання
елементів, що вивільнюють злість і аґресію,
3) краще розуміння
себе самого і інших людей,
4) опанування аґресії і
роздратування, а також їх перемагання,
5) будування почуття
вартості самого себе і сильної самоідентичності,
6) нав'язування
неаґресивних контактів,
7) мирне
розв'язування конфліктів.
Закінченням розділу є
методично-дидактичні вказівки, що стосуються інтерактивних ігор,
зокрема:
Ё
пристосування змісту гри до можливостей групи (вік, бажання,
настрій…)
Ё
клімат довіри в групі,
Ё
вільна участь дітей у грі (можливість спостерігання),
Ё
виділення часу на втихомирення і роздумування після кожної
гри,
Ё
можливість відразу поділитися здобутим досвідом у
словесній, пластичній і т.п. формі.
Наступний розділ
книжки вміщає опис 152 конкретних ігор і забав, погрупованих згідно з
перерахованими вище цілями навчання. Перед кожною групою ігор
подається короткий коментар щодо її цілі. З цієї численної збірки я
вибрала кільканадцять ігор, що, на мою думку, можна застосувати в
групі дошкільнят.
Зразки ігор
1. Суспільно аґресивні
діти не усвідомлюють почуттів інших людей, тому що часто не мають
доступу до своїх власних почуттів. Неможливо зрозуміти іншу
людину без усвідомлення своїх власних почуттів і вміння їх
відкритого передавання. Дитина повинна знати, що навіть такі
почуття, як злість, роздратування чи аґресія, є чимось природним для
людини і вона також має право переживати їх без почуття провини.
Одночасно мусить навчитися відповідного способу виражання цих
почуттів і панування над власними емоційними станами, щоб могти
правильно функціонувати в суспільстві.
«Подорож до Країни Роздратованості»
Ведучий розповідає
історію, в ході якої виконуються певні
рухи — всі діти їх повторюють, також можуть придумувати
власні.
Сьогодні вирушаємо в подорож до
таємничої країни. Довго їдемо поїздом. Нарешті поїзд
зупиняється, ми доїхали до Країни Радості. Люди, що тут живуть,
завжди радісні та усміхнені. Радіють вже зранку, як тільки встають.
Потягаються з задоволенням, вітаються з нами усміхом,
підскакують від радості, обіймають нас і танцюють з нами по двоє, по
троє, у великому колі, жодна людина не залишається сама… Але нам
треба їхати далі. Сідаємо до поїзда і їдемо… Зненацька стає
темно. Поїзд зупиняється — доїхали до Країни
Роздратування. Тут живуть люди, що почуваються ображеними і
несправедливо потрактованими. Вони злі і нервові, тупають
ногами, потрясають головами, долоні стискають в кулаки і кричать:
«Не люблю тебе!» Наш локомотив сопе і кличе нас до поїзда.
Зупиняємось, набираємо багато повітря у легені… і
заспокоюємось. Сідаємо до поїзда і їдемо далі… Поїзд
зупиняється на кінцевій зупинці — ми в Країні Спокою. Всі люди
усміхаються, ходять спокійно і обережно, тендітно торкаються одне
одного, беруться за руки або сидять мирно одне біля одного. Тиша…
Розповідь можна
варіювати відповідно до вашої і дитячої фантазії. Можна
пересуватись іншим шляхом. Однак в кожному випадку подорож
повинна закінчитись в Країні Спокою.
Як почувають себе
діти в процесі подорожі? Як після її закінчення?
2. Аґресія не
зроджується з нічого, на поведінку людей мають вплив певні мотиви.
Злість, роздратування і аґресія у дітей з'являються найчастіше
внаслідок незаспокоєння їхніх потреб і очікувань, нездійснення
цілей. Основними потребами дітей є між іншими потреба відчувати
себе кимось важливим, могти щось; сприйняття приналежності до якоїсь
групи. Злість і аґресія не скеровані проти інших людей зі злим наміром,
а є поганою спробою робити щось добре для себе. Пізнання причин своєї
аґресії полегшує вихід з неї, для того аґресивним дітям потрібно
помогти шляхом гри.
«Роздратовані початки речення»
Діти мають завдання
закінчити розпочаті ведучим речення, напр.:
Ё
Коли я роздратований, то…
Ё
Мій друг злиться на мене, коли…
Ё
Найбільше мене дратує, коли…
Ё
Коли інші діти мене злостять, то…
Ё
Постійно мушу…
Ё
Мій тато говорить: коли інші мене нервують, тоді…
Ё
Моя мама говорить: коли інші мене нервують, тоді…
Ё
Коли інші роздратовані, то…
Закінчення речень
порівнюють і обговорюють групою, початки повинні стосуватись
актуальної ситуації в групі. Якщо з'являються конфлікти, вправа є
доброю нагодою до задуми над ними, допомагає знайти спосіб їх
розв'язання.
3. Суспільна аґресія
може бути спричинена браком впевненості у собі, страхом перед
стосунками з іншими, упередженням або відкиненням. Краще пізнання,
а також взаємне довір'я, збільшує відчуття безпеки, впевненості в
собі і орієнтації, а те, що за цим іде, започатковує перемагання
аґресивної поведінки. Ігри дають дітям можливість без небезпеки
спробувати, як вони впливали до цього часу на інших, що
перешкоджало в їх взаєминах.
«Рука не мусить бити»
Багато дітей
використовує свої руки передусім для биття, щипання і штурхання.
Завдяки цій вправі вони переконуються, що руками можна також
нав'язувати приязні стосунки з іншими людьми. Всі сидять в колі і
закривають очі. Ведучий говорить, що кожний має робити:
Сидиш зручно, обидві стопи спираються
твердо на підлогу. Зосередься на диханні. Почуй, як воно приходить і
відходить, приходить і відходить…
Видихаєш цілий твій неспокій і
напругу. Стаєш спокійний, щораз спокійніший… Дихаєш глибоко і
рівномірно… Чуєшся дуже добре… Поклади тепер праву руку на ліву,
зовнішньою стороною. Відчуй, як твоя права рука почуває себе, лежачи
на твоїй лівій руці.
Погладь делікатно лівим вказівним
пальцем твою праву долоню, спершу по великому пальці, потім по
середньому пальці і по мізинцю, а потім знову по внутрішній стороні
долоні. Тепер гладиш делікатно внутрішньою стороною твоєї руки.
Чуєш там пагорби і долини, рівчаки і заокруглення. Для чого
потребуєш цієї долоні? Що можеш нею зробити, коли вона така м'яка і
розслаблена, як тепер?
В цьому моменті
закінчуємо вправу або замінюємо долоні. Гру можна проводити в
парах: «Що твоя долоня може зробити з долонею іншої дитини? Що може
вона вчинити, щоби ви обоє добре чулися?»
Спочатку учасники повинні самостійно обрати собі пари, так,
щоби творили їх особи, що мають між собою позитивні стосунки. Тільки
після того, як всі звикнуть до характеру цієї вправи, утворюємо
випадкові пари.
Далі проводимо
кінцеву розмову. Як діти почували себе протягом цієї вправи і
після її закінчення? Для чого використовують вони щоденно свої
руки?
4. Засвоєння
суспільної поведінки, а також здобування вмілостей розв'язування
конфліктів неможливе без попереднього навчання панування над
своєю злістю і контрольованого реагування на аґресивні імпульси.
Велике значення мають вправи, що уактивнюють тіло, що
задовольняють велику потребу руху у дітей, а також створюють
атмосферу позитивної напруги, вчать взаємної поваги і
пристосовування один до одного.
«Без
злості маємо більше радості»
За допомогою
розповіді діти можуть навчитися приймати корисні самостійні
рішення у випадку наростаючої аґресії, окрім цього, аналогічно до
них придумувати нові, відповідні до власної ситуації. Ведучий
створює сприятливу атмосферу, а потім подає розпорядження:
Сьогодні ти полетиш в подорож
літаком мрій і відвідаєш незнану тобі планету. Тепер сідаєш в
м'яке крісло, слухаєш відлуння моторів… Літак відривається від
землі… За хвилю спостерігаєш на віддалі нові планети… Вони блищать
і блимають на чорному небі… Земля залишається позаду… щораз менша
і менша… Чуєшся легким, ти в космосі. Постановляєш приземлитись на
наступній планеті, тобі цікаво, що там знаходиться, що там
переживеш, чи є там діти, такі, як ти.
Чим більше наближаєшся до цієї
планети, тим вона красивіша… Манить погляд ясними, приязними
кольорами. Доми там круглі і теплі, поміж ними кольорові квіти і
зелені кущі. Все таке спокійне і приязне. Твій літак лагідно
приземляється… виходиш… біжиш по м'якому, теплому ґрунті… Обережно
підходиш до одного з домів. Заглядаєш у вікно… Ніхто тебе не
помічає… В цьому домі знаходиться група дітей. Ти чуєш, як одна
дитина щось говорить до іншої, але не розумієш вимовлених слів. Це
мало бути щось дуже неприємне, бо бачиш, що дитина, до якої
були звернені ці слова,
щораз більше розлючена… вона важко дихає… затискає долоні в
кулаки… Але подивись, що сталося? Дитина ця застигає в безрусі.
Починає спокійно дихати, глибоко набирає повітря у легені і
видихає його поступово — вдих, видих, вдих, видих… І починає
говорити, спочатку дуже тихо, потім щораз голосніше і певніше: Без
злості маємо більше радості. А за кожним разом стає щораз спокійніша
і більш приязна до інших, а та друга дитина заспокоюється… Бачиш, як
обоє відпружуються, починають усміхатися, розмовляти, спокійні і
ввічливі… Усе в порядку.
Ніхто не бачив, як ти підглядав у
вікно. Непомітно повертаєшся до літака. Говориш до себе: це була
справді чудова думка — без злості маємо більше радості, запам'ятаю
це собі. Багаторазово повторюєш собі це речення, тихенько… і ще
кілька разів… Сідаєш у літак і летиш назад на землю. Стає вона щораз
більша і гарніша. Ти знову тут. Тихо вимовляєш слова, що
запам'яталися: без злості маємо більше радості…
Після закінчення цієї
незвичайної подорожі треба дати учасникам можливість задуматись і
порозмовляти про почуття, що вони переживали.
5. Діти, що проявляють
суспільну аґресію, зазвичай дуже невпевнені в собі і залежні від
думки інших дітей. Саме безсилість, що виникає з слабкості їх
особистості, є часто причиною багатьох нападів, скерованих проти
інших людей. Діти з низьким почуттям власної вартості не можуть
інформувати оточення про свої потреби і прагнення, помилково
інтерпретують поведінку інших стосовно себе (на свою некористь).
Тому надання їм можливості відчути себе в грі кимось важливим і
піднесення їх самооцінки є важливим чинником, що мінімізує
аґресивну поведінку. Тільки сильна особистість і почуття власної
вартості уможливлюють позитивний розвиток можливостей людини,
правильні суспільні відносини, відповідальність за власні слова і
вчинки.
«Такий самий і інший»
Жодна дитина не є
«краща» або «гірша» від інших, кожна має щось спільне з іншими попри
всілякі різниці. Кожна чогось варта. Щоб це спостерегти, діти мусять
здобути відповідний досвід.
Учасники сидять так,
щоб добре бачити решту членів групи. По черзі отримують накази,
наприклад:
Ё
Торкнись кожного, хто має на ногах… (якесь) взуття,
Ё
Торкнись кожного, хто має … (якусь) блузку,
Ё
Торкнись кожного, хто є так, як ти, дівчинкою (або хлопцем),
Ё
Торкнись кожного, хто має волосся того самого кольору, що й ти,
і т.д.
Якщо будемо частіше
повторювати цю вправу, тоді дітям щораз більше речей буде впадати в
вічі і зайвим буде спеціяльне скерування уваги на певні аспекти.
Вони вчитимуться спостерігати, що всі мають спільного і що показує,
що певна особа є виняткова. Можливо, відкриють також, що учасники,
яких не люблять, під багатьма поглядами такі самі, як вони.
«Я
пишаюся»
Часто пригадуємо
собі неприємні враження. Кожна дитина з певністю навчилася або
зробила останнім часом щось позитивне, з чого може бути горда.
Діти сидять в колі і
доповнюють по черзі початок речення: «Я гордий з того, що…».
Наприклад:
Ё
Я пишаюся тим, що відважився пройти біля великого грізного
собаки.
Ё
Я пишаюся тим, що не вдарив (когось), коли він мене рознервував.
Ё
Я пишаюся тим, що навчився їздити на ровері.
Не примушуємо жодної
дитини говорити. Але, можливо, ведучий теж задумається і скаже, з
чого він є гордий.
Чи важко пригадати
собі щось позитивне? Як почуваємось тоді, коли це відкрито
висловлюємо? Що особливо сподобалось дітям у інших учасників гри?
Що могли б самі колись випробувати?
6. Кожна людина має
потребу суспільної приналежності, однак для її заспокоєння
необхідне вміння психічного наставлення себе на інших при усуненні
на другий план власних потреб, а також перемагання страху перед
дотиком і дозволення на більшу близькість. Діти повинні навчитися
бавитися разом замість ставати одні проти одних, повинні
переконатися, що спільна реалізація завдань і можливість зробити
щось для інших дає їм почуття радості і безпечності. Нав'язування і
розвиток неаґресивних стосунків постачає позитивні почуття і є
необхідною умовою для конструктивного розв'язування конфліктів.
«Хатинка, що нас оберігає»
Діти творять групки по
3-5 учасників. Одна дитина стає провідником, яка з інших осіб творить
«хатинку». Потім сам входить до неї — має почути себе справді добре.
Потім діти міняються ролями, щоб кожна дитина мала можливість
збудувати хатинку, що оберігає її.
Якою має бути
«хатинка», щоб ми почувалися в ній безпечно? Як почувають себе
діти, що нас оберігають? Як почуваються ті, кого оберігають?
«Транспорт на плечах»
Діти сідають одне за
другим в ряд так, щоб кожен міг вільно досягнути руками плечей свого
попередника. Учасник в кінці ряду малює на папері «телеграму»:
символи, цифри, літери і т.п., далі відкладає її в таке місце, де
ніхто не зможе підглянути. Дитина на другому кінці ряду отримує
також папір і олівець.
Тепер останній
учасник, автор «телеграми», «малює» її на плечах свого попередника.
Цей робить те саме руками далі на плечі наступної особи — це
повторюється так довго, аж всі отримають повідомлення.
Остання дитина
записує на папері те, що отримала. В кінці порівнюємо вихідну
інформацію і те, що дійшло до кінця ряду. Скільки з первинного
повідомлення можна ще розпізнати? Як діти почувалися під час цього
особливого транспортування? Чи було неприємно мати когось за
плечима і не бачити, що він робить?
«Ми є
спільнота»
Діти пробують
поєднати всі свої імена на зразок хрестиківки. Початковим іменем
кожного разу є те, котре хочемо особливо виділити, наприклад тому,
що його власник є новим у групі, а ми хочемо йому показати, що він є
членом спільноти.
А
М
Н А Д
І Я
Д
Р
Р О М
К О
І
О К
Й
С А
Ш К О
А
Н
А
7. Конфлікти
спричинені тертям протилежних інтересів і потреб, однак життя без
них неможливе. Діти в конфліктних ситуаціях назагал безборонні
або реагують на них аґресією, тому що не навчились ще реагувати
інакше. Їх дотеперішнє знання зводиться до того, що «сильніший має
рацію», а також, що вони «мусять боронитись». Але аґресія не розв'язує
конфліктів, не можна також їх цілковито уникнути, мусимо отже
навчити дітей зрозуміти і давати собі раду в таких ситуаціях.
Обов'язковою умовою розв'язання конфліктів є повага до себе самого
і до інших. Крім того, дитина має навчитися представляти свої
інтереси без заподіяння кривди собі та іншим, спільно шукати
компроміси. У цьому повинні допомогти саме інтерактивні вправи та
ігри.
«Висиджування злості»
Конфлікти повинні
бути розв'язувані у правильний спосіб. Доброю можливістю для цього
є їх «висиджування» на спеціяльних «кріслах злості». В одному з
кутів приміщення одне напроти одного сідають посварені діти і
висловлюють свої закиди однин одному — заборонено вживати руки.
Тільки тоді, коли конфлікт між ними розв'язався, можна їм знову
долучитись до дій групи. Добре якось позначити ці «крісла злості»,
вони повинні бути зарезервовані тільки для «висиджування»
конфліктних ситуацій.
Тоді, коли хтось
розсерджений на себе самого, може вийти до «кутка посварених» на
стільки часу, поки буде знову готовий прилучитись до інших. Не можна
йому в цьому часі перешкоджати, розмовляти з ним.
«Про
дитину, що перемогла злість»
Ведучий оповідає
байку про «дитину, що перемогла злість». Це може бути історія
вигадана або базована на справжніх подіях в групі, вплетених у
фантазований світ казки. По кількох перших реченнях діти по черзі
продовжують розповідь. Їх завдання полягає в тому, щоб спільно дійти
до такого закінчення, в якому злість буде переможена.
На кінцевій розмові
потрібно з'ясувати, чи це справді вдалося або в яких місцях ниточка
обірвалася. Розповідь вартує продовжувати потім — або зовсім від
початку, або від моменту, в якому були проблеми з будуванням подій —
так, щоб виникла нова історія і нове закінчення.
Інші розв'язання
можуть потім бути визнані також добрими і справжніми, або група
узгіднить, котрі з них подобаються усім її членам.
Аґресивні і безоглядні — таким чином
описують дітей і молодь наших часів. Як можна цьому зарадити? Часто
єдиним методом є покарання; однак набагато більше успіхів
осягнемо через свідому працю над аґресивністю і злістю.
Суперечливі думки й інтереси є
невід'ємною частиною нашого життя. Той, хто хоче співжити з іншими
людьми, мусить навчитись добре з ними сваритись.
Більше 150 інтерактивних ігор і вправ,
поміщених у цій книжці, є легким для застосування методом, що
започаткує процеси конструктивного перемагання злості і аґресії.
Завдяки ним діти і молодь можуть навчитись сприймати і виражати свої
почуття, як і активно діяти і бути кимось.
З книги Розмарі
Портман «Ігри і забави проти аґресії»
(Видавництво
«Єдність», Кєльце 1999 р.)
Рецензія з сайту
http://www.interklasa.pl/portal/index/dokumenty/interklasa/Gry_i_zab._przecswko_fgresji-rec..doc?page=info&action=showdoc&oid=217800.
Переклад з польської о. Любомира Бобиляка,
ЧСВВ